יום רביעי, 25 באוגוסט 2010

תכנית לחיזוק כישורי הקריאה לבוגרי כיתות א'

משקיעים בקריאה




מאת:מיקי אלון
במהלך הקיץ הופעלה תכנית לחיזוק כישורי הקריאה לבוגרי כיתות א'במסגרת מדיניות ראש העיר להשקיע בחינוך ולשפר את רמת ההישגים בעיר, יזם מינהל החינוך בעירייה פרויקט ייחודי וראשוני בעיר בשיתוף עם משרד החינוך: "תוכנית קוראים", לחיזוק כישורי הקריאה של בוגרי כיתות א' טרם עלייתם לכיתה ב'. לקראת סוף שנת הלימודים תש..."ע, התבקשו מחנכות כיתות א' בכל בתי הספר בעיר להמליץ על תלמידים מכיתתם שטרם סיימו את תהליך רכישת הקריאה. כ-100 ילדים בילו את חופשת הקיץ בשני המרכזים שנפתחו לצורך התכנית, האחד בבית ספר "אביבים" והשני בבית ספר "רוזן".


מירי אור גוטפריד, מנהלת האגף לחינוך יסודי במינהל החינוך, אומרת כי "התכנית נועדה לצמצם פערים לימודיים שאנחנו מבחינים בהם כבר בתחילת הדרך – בכיתה א'. בדיוק בשביל אותם ילדים שלא סיימו את תהליך רכישת הקריאה, אנו מפעילים תכנית שמלמדת את הטכניקה של שליטה בקריאה. באמצעות התכנית, הילדים יוכלו לבוא מוכנים לכיתה ב', ולא יישארו מאחור".רכזות התכנית, שירי שקולניק, אילת אביטן ועינת אלישיב, הסבירו, כי בראשית תהליך העבודה עם התלמידים נערך מיפוי לחלוקת התלמידים לקבוצות עבודה קטנות והומוגניות. שיטת ההוראה הייתה "למידה לקראת שליטה" - תכנון מדוקדק וקפדני עם תוכנית עבודה שעתית, בעבודה יחידנית או קבוצתית, עם הרבה תשומת לב, חיזוקים ומתן עידוד.



בכל יום נערכו "מבדקי הצלחה" אישיים שגרמו לילדים לתחושת הצלחה ואמונה ביכולתם. בנוסף נערכו מבחני בקרה באמצע התהליך ומבחן מסכם בסיומו. הרכזות מוסיפות, כי ילדים רבים הפיקו מן התכנית את המרב וגילו קידום רב עד לרכישה מלאה של הקריאה. "בכל מרכז עבדו על פי חמש רמות שונות של קריאה. בכל קבוצה נמדדו אחוזי הצלחה אישיים, הן מבחינת דיוק בקריאה והן מבחינת שטף וזמן. במבחן הקריאה הראשוני, שבדק את רמת הדיוק, היה הציון הקבוצתי הממוצע 72.4%, כאשר במבחן המסכם, עמד הציון על 92%. במבחן הראשוני שבדק את משך זמן הקריאה עמד הציון על 128.4 שניות ובמבחן המסכן עמד הציון על 68.2 שניות.עם סיומה של התכנית נערכה מסיבת סיום אליה הוזמנו ההורים והילדים גם יחד, הוסבר להורים התהליך המקצועי אותו חוו הילדים, הוסבר הצורך היום-יומי בקריאה קולית כדי לבסס ולחזק את הנלמד, ההורים מילאו דף משוב, התלמידים קיבלו תעודת "בוגר תוכנית קוראים" על התמדה, ביצוע המשימות כנדרש, קידום וגילוי מוטיבציה ולסיום קיבל כל ילד שי – ספר קריאה.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה